Wat kan ik als ondernemer allemaal zelf doen?

Veel ondernemers zijn in staat om een deel van hun administratie zelf te doen. Meestal houden ondernemers zelf een grootboek, en een debiteuren- en crediteurenadministratie bij. Ook kunnen de meeste ondernemers prima in- en verkoopfacturen vastleggen. Bankafschriften hoeven ook geen enkel probleem te zijn.

Vaak hebben ondernemers wel de kennis om een administratie bij te kunnen houden, maar gaat er simpelweg te veel tijd in het bijhouden van de administratie inzitten. Daarom moet de ondernemer weten welk deel van de boekhouding de ondernemer zelf kan, maar ook zelf wil doen.

Als hij dit weet, kan hij samen met een administratiekantoor overleggen wat hij liever zelf wil doen, en wat hij uit handen wil geven aan het administratiekantoor zodat zij dat kunnen bijhouden.

Een andere manier is dat u de administratie bijhoudt, maar dat u iemand anders tijdelijk inhuurt als er te veel administratie blijft liggen. Zo kunt u de gehele administratie zelf bijhouden en hoeft u alleen in drukkere perioden een administratief medewerker te betalen.